DSB betert leven… geloof jij het?

Op Telegraaf.nl staat vandaag een uitgebreid artikel: DSB betert leven na kritiek AFM. Nu wist ik niet dat het onderzoek van de AFM naar de hypotheekadvisering bij DSB Bank al officieel uitgekomen was, volgens mij is dat ook niet het geval. Toch kondigt DSB al diverse maatregelen aan om haar hypotheekverstrekking te verbeteren: “Een niet goed, geld terug-hypotheek. Geen provisie meer, een vast bedrag als beloning. Koopsommen eruit. En renteverlenging tegen hetzelfde tarief als de lagere prijs voor nieuwe klanten”. Klinkt goed.

Natuurlijk blijf ik sceptisch. Is dit mooi weer spelen om het vonnis van de AFM te verzachten? Zitten er ook nu straks weer anaconda’s onder het gras die consumenten niet zien? Als alle aangekondigde maatregelen inderdaad doorgevoerd worden hebben we het in ieder geval over een overduidelijke verbetering. Geen verzekeringen tegen koopsom meer, dat is voor mij de belangrijkste. Een éénsporig rentebeleid is ook een grote stap vooruit.

Vaste kosten van € 1750 per hypotheek, geen percentage meer als afsluitprovisie. Tja, dat is meer in hun eigen belang denk ik. Verhogingen en tweede hypotheken doe je dan dus niet snel meer. Of gaan de DSB-adviseurs om deze reden dan aandringen op vooral hoog inzetten van je hypotheeksom? Met dan maar een stuk krediethypotheek erin – zodat je extra geld kunt opnemen als je het nodig hebt?

Dan de tevredenheidsgarantie… Telegraaf schrijft erover: “De grootste ingreep is sinds gisteren de ‘tevredenheidsgarantie’ bij hypotheken. Wie na afsluiting ontevreden is, krijgt tot zes maanden na ondertekening zijn geld boetevrij terug. Dat geldt ook voor alle afsluit-, administratie- en notariskosten, evenals daarbij afgesloten verzekeringen. Deze niet goed, geld terug-garantie is de eerste in de markt.” Ik weet niet goed wat ik hiervan moet vinden. Natuurlijk fijn dat ze zo’n garantie geven. Maar is het niet vooral promotietechnisch interessant? Wanneer komen mensen erachter dat ze toch niet zo’n gunstige hypotheek hebben afgesloten? Binnen zes maanden, of duurt dat langer?

De klachtenstapel is inmiddels we op de bureau’s van DSB aangekomen: waar ze pas geleden nog beweerden maar vier klachten te hebben, noemen ze nu een aantal van 134. Bij de afhandeling daarvan gaat DSB volgens Hans van Goor geld teruggeven als er teveel betaald is. En als mensen door de hypotheek in de financiële problemen komen geeft DSB een garantie ala NHG. “Mocht het fout gaan, dan zijn ze gedekt.”

Ik weet het niet hoor. Het klinkt allemaal heerlijk glad en keurig netjes. Een beetje té. Moeten we hierin geloven, zal DSB echt z’n leven beteren?

Lees ook:Dazure geeft extra korting op de overlijdensrisicoverzekering
Lees ook:Reaal komt met nieuwe Combi BudgetPlus hypotheken
Lees ook:Hypotheken DSB op het matje
Lees ook:DSB raakt hypotheken niet kwijt
Lees ook:Als je aannemer failliet gaat…

7 reacties op “DSB betert leven… geloof jij het?

  1. Roland

    Ik geloof er niets van. Van 1 van de grootste boeven in de markt naar het braafste jongetje van de klas? Eerst zien, dan geloven.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Patrick

    Hmmm nog geen informatie hierover ontvangen… ben benieuwd…

      /   Beantwoorden  / 
  3. Frans

    Na zoveel negatieve berichtgevingen in kranten en op Tv, zoals Radar en het onderzoek door de AFM, moet de directie wel met oplossingen komen.
    Het klinkt mooi, maar de DSB heeft zijn ‘grootsheid’ nou eenmaal te danken aan klanten misleiden, valse voorlichting verschaffen, het verhogen van rente’s en de hypotheken zó construeren dat de cliënten niet meer kunnen ontsnappen met alle gevolgen van dien, dat ik me niet kan voorstellen dat de DSB bank met echt eerlijke producten kan overleven.
    Over een tijdje komen er ongetwijfeld weer andere cliëntenproblemen aan het licht.
    Het bestuur van de DSB zijn heer en meester in het manipuleren van nieuwkomers op de hypotheekmarkt.
    Heeft u de heer Scheringa gezien bij Pauw & Witteman en wat hij verkondigde? De dag er na werd zijn bewering door Hans Hoogervorst (hoofd AFM)naar het land der fabelen verwezen.
    Dirk Scheringa is gewoon een pathologische leugenaar en zijn loyale hulpjes zoals van Goor doen hetzelfde in de lijn zoals DSB betaamt.
    En wat gaat de DSB bank doen met dochterondernemingen zoals o.a. Frisia, Becam, Postkrediet en Lenen.nl, die vooral bestaan uit ‘lokrente’s’ en het vervolgens benadelen van de cliënten? Worden deze firma’s ook in ‘plan van rechtvaardigheid’ door de DSB bank meegenomen?
    Het is en blijft een ‘linke’ bank, al jaren. Bezoek maar eens een website zoals DSB klachten. U bent gewaarschuwd!

      /   Beantwoorden  / 
  4. mattie

    Ook ik zeg…eerst zien dan geloven.
    Helemaal niets vertrouw ik van de uitspraken van deze lieden…na al het gedraai..gelieg.
    En wat ze voorstellen?
    Als ze wat fout gedaan hebben in het verleden?? dan gaan ze dat in de toekomst verbeteren?
    Das mooi! maar wat dan met de gedupeerden uit het verleden?
    Die krijgen wat korting op de lasten in de toekomst?
    En verder moeten we maar vergeten en vergeven?
    Nee..zo werkt dat niet heer Scheringa.
    U moet de werkelijke schade waar mensen nog dagelijks onder lijden vergoeden!!
    Dan koopt u maar een paar schilderijtjes minder!

    Ik zei al..eerst zien dan geloven

      /   Beantwoorden  / 
  5. bob

    en hoe zit dan met de boete van 3.5% bij het inlossen van je hypotheek en zelfs 5% bij je tweede hypotheek

      /   Beantwoorden  / 
  6. mulan

    De dsb die zijn leven gaat beteren ?
    Mijn advocaat heeft op 3-4-2009 een verzoek gedaan aan de dsb onder andere het stopzetten van de akte van sessie en een schadevergoeding.
    Na lang wachten telefoontjes en email eindelijk op 8-5-2009 bericht van de verbeterde dsb.
    Over de akte van sessie is niet gesproken, en ja ik krijg als ik accoord een bedrag van van ruim 14.000 verminderd op mijn 2e hypotheek.
    De dsb is duidelijk nog niet op de goede weg, maar het staat wel leuk.

      /   Beantwoorden  / 
  7. DSBVERDRIET

    Dirk Scheringa pakt minstens €10 miljoen als ik dit lees Dhr Scheringa dan word ik nog verdrietiger.Ik zou het u gegund hebben, zelfs van harte als U eerlijke zaken had gedaan en transparante informatie had gegeven over de verschillende leningen en hypotheekproducten. Maar beseft u wel wat u DSB bank en verschillende dochterondernemingen ons heeft aangedaan? Of wist u het niet wat er gebeurde binnen u eigen bedrijf?
    Ik ben een van de gedupeerde die in U oplichtingpraktijken (kan het niet anders zeggen) zijn getrapt en wordt financieel/ geestelijk kapotgemaakt. Leest U even goed mee.
    Als U adviseurs goede en eerlijke informatie hadden verstrekt, was er nu niets aan de hand geweest. U had kunnen genieten van die 10 miljoen en wij hadden bij een vertrouwde bank gezeten ipv een corrupte bende die over lijken gaat.
    Ik ben DOOD meer waard dan levend door die verplichte koopsompolissen.
    Uw bank deed wel degelijk aan koppelverkoop, ook al beweerd u anders.
    Beloftes gemaakt die niet uitkomen, maar een doem scenario blijken te zijn.
    DK met alsmaar maandelijkse stijgende rentes wat niet was verteld en net zolang dat je een soort mes op je keel voelt snijden.
    De DK werd niet afgelost, de schuld steeg en steeg maandelijks.
    Hollands welvaren polissen/Cardif woon plan met flinke verborgen kosten. De adviseur werd er rijker van dan wij als klant(kan zowel doorgaan).De polissen blijken niets waard te zijn. Ik zit met 50.000 euro’s extra schuld aan al die koopsompolissen.
    Zou hiermee alles afgelost hebben na verloop van tijd. Wat blijkt het is niets waard en blijf met een fikse restschuld zitten. Verzekeringen in de maag gesplitst die dalende zijn, er werd verteld dat deze gelijkblijvend zijn.
    Qua belasting informatie leugens verstrekt.
    Mijn hypotheek/schuld is zo hoog t.a.v. mijn waarde huis, blijkt een Amerikaans tafereel te worden een zogenaamde subprime hypotheek.
    Heb veel vernomen van ex werknemers van U bank en het liegt er niet om wat U bank al die jaren heeft geflikt. Hoe ze zijn getraind op de DSB academie om mensen te bedriegen en leugens te vertellen. En zelfs getraind hoe klanten te negeren met klachten.
    Hoe kunt u rustig slapen als ex politieagent terwijl hele gezinnen nachtmerries hebben en zelfs te maken krijgen met u eigen incassobureau inspectrum.
    Begrijp me goed snap best dat u ook moet verdienen en niets mis met rentes, maar wat U bank deed was buiten proportioneel buitensporig misdadig.
    Mij zult u niet vangen via een incassobureau, ik voldoe netjes mijn verplichtingen, maar werk me wel helemaal kapot om maar aan mijn verplichtingen te kunnen voldoen.
    Ook weet ik mijn verantwoordelijkheid er wel vanuit gaande dat het een eerlijk product was niets blijkt minder waar.
    Mij heeft u gevangen in U web van bedrog, ik kan geen kant meer op!
    Mocht u toch nog een sprankje gevoel en eventueel een hart hebben dan verzoek ik U vriendelijk geef gewoon toe dat U flink fout heeft gehandeld.
    Maak een groots gebaar naar alle gedupeerden en zorg in samenspraak met hypotheekleed dat er snel een oplossing komt voor iedereen die nu in de ellende zit.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.