Rabo gaat bloeden voor OpMaat hypotheek

Het heeft wel bijzonder lang geduurd, maar eindelijk lijkt er schot te komen in de zaak rondom de OpMaat hypotheek van de Rabobank. Het is al meer dan twee jaar geleden dat in Radar aandacht besteed werd aan de verborgen kosten in deze hypotheek. Het leek er sterk op dat Rabobank vond dat ze niets fout had gedaan, al hebben ze destijds wel snel de communicatie rondom de OpMaat hypotheek aangepast. Maar goed, het verhaal liep stilletjes wel door, terwijl de aandacht in de financiële wereld ondertussen voornamelijk naar andere zaken ging. Er is immers nogal wat gebeurd in de afgelopen twee jaar. Kredietcrisis, Icesave, DSB Bank…. en dat zijn dan nog maar de heftigste gebeurtenissen.

Een aantal klanten met een OpMaat hypotheek hebben netjes de officiële klachtenweg bewandeld: toen ze er met de Rabobank niet uitkwamen, gingen ze aankloppen bij het Klachteninstituut voor de financiële dienstverlening, het Kifid. Daar worden klachten allereerst bekeken door de Ombudsman Financiële Dienstverlening. Dat is Jan Wolter Wabeke, die we wel kennen van het behandelen van de woekerpolissen – daar is immers de Wabeke-norm vastgesteld. Wabeke heeft nu een aanbeveling gedaan aan de Rabobank om de klanten met een OpMaat hypotheek tegemoet te komen, omdat er niet goed is gecommuniceerd over de werking van de polis. De hele aanbeveling kun je hier vinden, maar houd je vast: het zijn maar liefst 15 pagina’s!

Als je een OpMaat hypotheek hebt (gehad) hoef je niets te doen: de Rabobank benadert alle klanten die het betreft in de eerste maanden van 2010. Ik ben benieuwd… wij hadden een OpMaat hypotheek, maar hebben de geldlening een paar jaar geleden overgesloten naar een andere geldverstrekker. De polis loopt wel nog steeds door bij Interpolis, dus het zal me benieuwen wat voor berichten we gaan krijgen…

Lees ook:Rabo OpMaat hypotheek target van WoekerPolisClaim
Lees ook:Is Rabo aan het puinruimen?
Lees ook:Hypotheeknamen: OpMaat Hypotheek
Lees ook:Obvion moet tegemoetkomen voor variabele rente
Lees ook:Hypotheekverstrekkers: Rabobank

6 reacties op “Rabo gaat bloeden voor OpMaat hypotheek

  1. D. de Jong

    de bestuurders komen weg met een waarschuwing van een tandloze leeuw.

    Hier is een taak voor het Openbaar Ministerie weggelegd.
    de strafklacht zou moeten luiden: georganiseerde oplichting, diefstal en poging tot georganiseerde oplichting en diefstal, zwendel etc.
    de bestuurders van de rabobank horen dus eigenlijk in de gevangenis thuis.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Buis

    JAMMER JAMMER DE RABOBANK BLIJF WOEKEREN.
    HEB EEN OPMAATHYPOTHEEK VAN FEBRUARI 2001.
    JAMMER JAMMER JAMMER TELT VOLGENS DE RABOBANK NIET MEE.
    RABOBANK WOEKER LEKKER DOOR MET JE WOEKERPOLIS.

      /   Beantwoorden  / 
    1. treasurynext

      u kunt een aanklacht tegen rabobank indienen voor diefstal bij de locale politie. dus eerst via het strafrecht.
      daar heb je volgens mij geen advocaat
      voor nodig. En als de officier niet wil vervolgen dan doet u een beroep op artikel 12 en wordt de zaak door 3 rechters beoordeelt. zeg maar à la Geert Wilders.

        /   Beantwoorden  / 
  3. Arts

    Jammer jammer dit soort reacties.
    Ik heb WEL geluisterd naar de adviseur en vragen gesteld n.a.v. de meegekregen stukken. Hierdoor was en ben ik volkomen op de hoogte van de werking van de Opmaat. Jammer dat mensen met dollartekentjes in de ogen en meerlopers met de hype nu weer als eerste staan te sprongen. Denk goed na voordat je iets afsluit!!!

      /   Beantwoorden  / 
    1. treasurynext

      het gaat er om waar Rabobank zijn klanten te kort heeft gedaan.
      en als je Euro 50 mio of meer betaalt dan heb je iets niet goed gedaan, toch?

        /   Beantwoorden  / 
    2. Anneke Ranzato-Versloot

      Misschien had jij toevallig wel een goede adviseur, die de moeite nam om het goed uit te leggen? Die oude hypotheek van ons had mijn man afgesloten voordat we samen waren, dus ik weet niet hoe het adviestraject is gegaan. Wel weet ik dat veel consumenten blind afgaan op wat adviseur zegt en weinig vragen stellen. Dat heeft niets met dollartekens in de ogen te maken, ook niet met hypes, maar simpelweg met onkunde en het idee dat het allemaal zo ingewikkeld is dat ze het toch niet kunnen snappen. Daar werken adviseurs vaak aan mee, ook bij de Rabobank. Want als de klant niet veel vragen stelt kun je (te) dure producten afsluiten en heb je daar weinig adviestijd voor nodig.
      Je hebt gelijk hoor: denk goed na voordat je iets afsluit. Het is alleen ook de verantwoordelijkheid van de adviseur om de boel zodanig uit te leggen dat de klant het werkelijk snapt, en niet alleen maar ja knikt omdat hij niet dom gevonden wil worden.

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.