Goede en slechte hulp bij betalingsproblemen

Sinds het losbarsten van de crisis komen er steeds meer mensen in financiële problemen. Dat is niet vreemd: als je een maximale hypotheek hebt afgesloten op twee volle inkomens, hoeft er niet veel te gebeuren om betalingsproblemen te creëren. Bij een verhoging van de maandlasten na afloop van een rentevastperiode bijvoorbeeld, als de hypotheekrente dan opeens veel hoger blijkt. Of bij een stijgende variabele hypotheekrente. Aan de inkomstenkant speelt op dit moment vooral de stijgende werkloosheid. Door ontslag valt het gezinsinkomen behoorlijk terug, en een nieuwe baan vinden is in deze tijd geen al te gemakkelijke opgave. Maar ook echtscheiding, arbeidsongeschiktheid en overlijden zorgen vaak voor betalingsproblemen. Nu heeft de geldverstrekker bij aanhoudende betalingsachterstanden wel het recht om de woning te verkopen, maar zover laten ze het liever niet komen. Dus zie je nu bij allerlei partijen intiatieven ontstaan om de klanten die tegen financiële problemen aanlopen te ondersteunen.

De ING kwam in juli al met een ondersteuningsplan. Op de site biedt de oranje/blauwe leeuw nu Hypotheek Hulp, waarmee je kunt checken hoe het staat me de betaalbaarheid van je hypotheeklasten. Ook kun je er veel informatie en tips vinden over het rondkomen van je inkomen.

Op het gebied van begeleiding meldde het NRC eind juli dat de DSB Bank budgetcoaches inschakelt. Daarover gingen veel verhalen rond, en niet bepaald positief. De zogenaamde budgetcoaches waren mensen van DSB Bank die ongevraagd aanbelden bij klanten met betalingsproblemen. Niet met als doel om ze te helpen bij het rondkomen, maar om ze ertoe aan te zetten een akte van cessie te tekenen. Met die akte van cessie kon DSB Bank dan de werkgever opdracht geven om een deel van het loon direct naar de bank over te maken. Met als bijkomend gevolg dat de weg naar de schuldhulpverlening werd afgesneden. Daar is het nodige over te doen geweest. In de Tweede Kamer zijn vragen gesteld over de budgetcoaches, maar die werden afgedaan met de mededeling dat het de intentie van DSB was om budgetcoaches in te schakelen – en dat het in de praktijk nog helemaal niet gebeurd was. Tocn waren er veel mensen die een hierboven beschreven bezoekje hadden gehad. Dat was dan ook geen budgetcoach, maar simpelweg een incassobureau. De praktijken met de akte van cessie worden door DSB ontkend (natuurlijk) maar schijnen wel opgehouden te zijn. Of DSB intussen echt aan de budgetcoaches is… geen idee.

Obvion wel. Die heeft bekendgemaakt dat ze na een succesvolle pilot BudgetPlanners inschakelt om haar klanten te helpen bij het oplossen van financiële problemen. De BudgetPlanners komen van het onafhankelijke bureau LearnCare, en komen bij de klant langs om persoonlijk de maandelijkse financiën door te nemen. De kosten van de BudgetPlanner komen helemaal voor rekening van Obvion. Dat noem ik dan echt goede hulp en service van Obvion, waarmee ze hun reputatie eer aan doen.

Lees ook:Weer die volmacht
Lees ook:Dikke hypotheekverliezen in aantocht
Lees ook:Notaris gestopt – waar is mijn akte?
Lees ook:Eigen Huis gaat achterstanden hypotheken inventariseren
Lees ook:Compensatie voor variabele hypotheekrente

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.