Het is nog niet zo lang geleden dat de makelaarswereld uitgebreid ruzie maakte met Jaap.nl. Uiteindelijk mocht Jaap doorgaan met z'n huizenzoeksite en is de commotie gaan liggen. En nu? Nu heeft Meeùs, de grootste makelaardij van Nederland, Jaap een directe toegang gegeven tot haar woningbestand. Ook Koophuis deed inmiddels al zaken met Jaap. Gaan de kleinere makelaars nu volgen, hebben de makelaars hun strijd tegen Jaap opgegeven?
De Stichting Baas in Eigen Huis, waarmee een groep NVM-makelaars procedeert tegen Jaap, in ieder geval nog niet. De processen die zijn aangespannen gaan gewoon door.
Tja, de groep makelaars is zo groot, die zullen het onderling ook niet allemaal eens zijn. Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat de grote makelaars meer op zakelijk niveau denken: wat heb ik eraan om te proberen Jaap tegen te houden, hoeveel kans maak ik dat het lukt, en is het niet slimmer om dan maar met ze samen te werken? If you can't beat them, join them.
Lees ook:Goede en goedkope makelaars vinden
Lees ook:Makelaars-boefjes
Lees ook:Toch halvering overdrachtsbelasting
Lees ook:Crisismakelaar
Lees ook:Huizenzoekers overtuigd van daling huizenprijs
Ook wij merken op http://www.huislijn.nl dat steeds meer makelaars kiezen voor een samenwerking. Op Huislijn.nl plaatsen inmiddels 3.500 makelaars woonaanbod. En de laatste tijd zijn dat steeds vaker ook NVM kantoren. Dit is een goede ontwikkeling omdat uiteindelijk de consument gebaat is bij een kwalitatief en actueel woonaanbod. Het aanbod via een spidermachine blijkt in de praktijk toch vaak van slechte kwaliteit te zijn.
Gezien de almaar oplopende omloopsnelheid van woningen lijkt het geen onlogische zet de woningportefeuille naast de nummer 1 zoekmachine Funda ook op Jaap (no. 2) te presenteren.
De vraag blijft echter wat de toegevoegde waarde van Jaap is, aan de verbetering van de omloopsnelheid van de woningen bij Meeùs in verkoop?
Ik denk dat deze vraag geldt voor veel initiatieven die er op dit moment op het web te vinden zijn;
Wat voegen zij toe aan de beste woningzoekmachine Funda?
Wat dragen zij bij aan de propositie van de makelaar?
Wat doen zij waardoor de consument zijn huis sneller en beter verkoopt?
Helemaal niets!
@Ernst
Jouw vragen kan ik wel beantwoorden namens Jaap.nl.
Wat wij toevoegen vs Funda? Meer huizen, alle huizen, eerder, beter beschreven. En vooral, wij zijn er voor de huizenzoekers en niet voor de makelaar. Dus laten we bijvoorbeeld zien hoevaak een huis geklikt is of bezocht wordt, iets wat makelaars vervelend vinden. Of kijk eens hier voor meer argumenten:
http://blog.jaap.nl/2008/09/nieuwbouw-staat.html
Wat wij bijdragen voor de makelaar? Wij hebben 2 miljoen bezoeken per maand waarvan de helft nooit op Funda komt. Wij geven de makelaar hiermee dus meer marketingmogelijkheden en reclame-uitingen naar die bezoekers.
Wat wij doen voor huizenverkopers? Nou, wij richten ons vooral op huizenzoekers, maar huizenverkopers kunnen gratis hun huis op Jaap.nl plaatsen:
http://www.2dehands.nl/doc/jaap
Dat kan niet op Funda!!!
En zo kan ik nog wel ff doorgaan!