Zou het helpen?

De eerste blije geluiden uit de makelaarshoek zijn er al. De afgelopen week zouden er al 25% meer huizen bezichtigd zijn door potentiële kopers. Dat is niet gek natuurlijk. Het besparen van 4% overdrachtsbelasting bij de aankoop van een woning, zal best veel mensen ertoe zetten om nu de stap te wagen en serieus naar huizen te gaan kijken. Er zullen ook ongetwijfeld meer woningen verkocht gaan worden in het komende jaar, dan in de afgelopen twaalf maanden. Da’s logisch, zou Cruyff zeggen.

Maar helpt het de woningmarkt ook echt, die verlaagde overdrachtsbelasting? Op korte termijn geloof ik dat best wel. Alleen qua lange termijn heb ik er minder vertrouwen in. Lees net de column van Mathijs Bouman op Z24, die de vergelijking trekt met een woningmarktmaatregel in de Verenigde Staten in 2009. Het verhaal staaft een beetje mijn gevoel. Ongetwijfeld krijgen we het komende jaar een piek in woningaankopen. Er vanuit gaande dat de maatregel werkelijk tijdelijk blijkt, zal dat getal na 1 juli 2012 vast en zeker net zo hard weer instorten.

Uiteindelijk zal het prijsniveau toch echt omlaag moeten, denk ik. Dat gebeurt nu eigenlijk ook, alleen niet in de prijs van de huizen. Door de verlaging van de kosten koper kunnen mensen toch voor minder geld een huis kopen, zonder dat de verkoper er financieel last van heeft. Zo sponsort de overheid de koper en de verkoper tegelijk: de koper betaalt minder in totaal, en de verkoper hoeft de prijs niet zo erg te verlagen.

Als het tijdelijk blijkt verschuiven we het probleem gewoon naar juli 2012. Blijkt het toch niet tijdelijk, ook dan zal het effect wegebben. Immers: de prijzen van de huizen zijn nog steeds te hoog.

Lees ook:Van half jaar naar drie jaar
Lees ook:Duokoop-regeling – huis en grond gesplitst verkopen
Lees ook:Huizenverkoop schiet omhoog?
Lees ook:Hypotheekrente bom onder woningmarkt?
Lees ook:Zij willen je huis wel kopen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.