Huizenprijzen stijgen, maar zeker niet overal

500 Euro in 50 Euro ScheinenIn de media wordt er vooral geschreven over de explosieve stijging van de huizenprijzen in de Randstad, en vooral in Amsterdam. Laten we niet vergeten dat het in de provincie nog niet zo goed gaat met de huizenmarkt.

In de Indische buurt in Amsterdam wordt 70 procent van de huizen verkocht voor bedrag boven de vraagprijs. In de meeste delen van Nederland gaat het ook wel weer wat beter, maar de huizenprijzen stijgen daar nog niet zo hard. Dit blijkt uit een artikel in de Elsevier.

Meer huizen verkocht
In de eerste negen maanden van 2015 zijn er 23 procent meer huizen verkocht in vergelijking met dezelfde periode in 2014. Helaas wil dat nog niet zeggen dat dit ook de resultaten zijn van alle regio’s in Nederland. Eigenlijk kan er niet gesproken worden over één huizenmarkt, want de verschillen zijn te groot.

In Amsterdam en Utrecht zitten de huizenprijzen weer op het oude niveau
In deze twee steden krijgen huizenverkopers niet eens de kans om een bordje in de tuin te zetten. Hier is alweer sprake van oververhitting. De huizenprijzen zijn hierdoor zo hard gestegen, dat de prijzen alweer op het niveau zitten van 2008. In het oosten, noorden en zuiden van Nederland zijn de huizenprijzen zich aan het stabiliseren.

Huizenverkopers doen er ondanks de aantrekkende markt verstandig aan om eerst de eigen woning te verkopen. Waarschijnlijk zitten de huizenprijzen in een stijgende lijn, maar het herstel is nog kwetsbaar. Huizenkopers staan nog steeds sterk in de onderhandelingspositie. Uiteraard geldt dit niet voor de Randstad.

Lees ook:Huizen zijn bijna 4 procent duurder geworden
Lees ook:Maximale hypotheek voor tweeverdieners omhoog
Lees ook:Weer meer hypotheken afgesloten in maart
Lees ook:In 2020 staan er nog steeds 350.000 huizen onder water
Lees ook:Nederlandse huizenprijzen ongeveer op niveau van buurlanden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.