Online hypotheekadvies werkt niet

Eine Reihe von Euro-Geldscheinen auf weißem HintergrundEen hypotheek is bij uitstek een adviesproduct. Persoonlijke begeleiding is belangrijk in het adviestraject. Toch wordt er steeds vaker advies verstrekt via de telefoon of via het internet.

Online hypotheekadvies is in veel opzichten te vergelijken met een adviseur die persoonlijk langs komt. De adviseur en de klant zien elkaar bij online advies en dat lijkt een goede vervanging te zijn van een adviseur thuis aan de keukentafel. Toch zijn er grote verschillen. Online is het lastiger uitleggen omdat de klant moeilijker bij de hand kan worden genomen om de materie goed toe te lichten. Een goed en degelijk advies vindt plaats door persoonlijk contact zonder de toepassing van het internet.

Telefonisch advies werkt op meerdere fronten niet
Telefonisch kan er geen advies worden verstrekt over hypotheken. Uitsluitend als de klant goed in de materie zit zou het effectief kunnen zijn. In een telefoongesprek kun je iets wat zo complex is als een hypotheek moeilijk toelichten. De adviseur kan namelijk niets laten zien. De stukken ter ondersteuning van het advies kunnen de klant gestuurd of gemaild worden, maar op deze manier is het niet mogelijk of informatie over te dragen. Er zal verwarring ontstaan en uiteindelijk zal klant genoegen nemen met een antwoord, maar helemaal begrijpen zal klant de toelichting vaak niet.

Voordelen van adviseren via een online verbinding met beelden
Door oogcontact tussen de adviseur en de klant is het toelichten van een verhaal eenvoudiger. De informatie zal eenvoudiger over te brengen zijn. De ontvanger kan eenvoudiger vragen stellen en de vragen kunnen beter beargumenteerd worden als er ook oogcontact is tussen de adviseur en de klant.

Hiaten in het online adviseren
Om een degelijk online advies te kunnen geven, zou de klant de beschikking moeten hebben over meerdere schermen. Voor het online advies wordt er nu al gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een toelichting te geven via het computerscherm, maar het is nog behelpen. Zodra het mogelijk is om ook een tweede en misschien wel een derde scherm in te schakelen is een volledig online advies mogelijk.

Online advies is goedkoper
Steeds meer partijen proberen het om via het internet te adviseren. Voor jou als klant proberen ze het ook aantrekkelijk te maken door de kosten zo laag mogelijk te houden. Bij online advies hoeft er niemand naar jou toe en dat geeft een aanzienlijke besparing. Toch moet de omvang van de advieskosten niet het verschil maken. Je staat op het punt om een financiële verplichting aan te gaan met een looptijd van tientallen jaren. Het is van groot belang dat je een hypotheek krijgt die het beste bij jou past. Je kunt beter nu een paar honderd euro meer betalen, als het advies maar volledig wordt afgestemd op jouw persoonlijke situatie.

Vervolgtraject kan telefonisch of online
Na de advisering zorgt de adviseur voor de verdere afwikkeling van de aanvraag. Het huis moet getaxeerd worden en de notaris moet de nodige stukken ontvangen om de aankoop van het huis definitief te maken en om de hypotheek te vestigen op het huis. Tijdens dit traject zal er nog vaker contact zijn tussen de adviseur en de klant. Dit kan uiteraard eenvoudig via de telefoon en eventueel online, maar het adviseren blijft maatwerk.

Lees ook:Onafhankelijk hypotheekadvies of de lage banktarieven?
Lees ook:De Welke Groep wil kwaliteit hypotheekadvies inzichtelijk maken
Lees ook:Een hypotheek online afsluiten? Weet wat je doet!
Lees ook:Bijbouwe.nl – Tegen lage kosten een online hypotheek afsluiten
Lees ook:Banksparen krijgt voet aan de grond

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.